תיקון שיש – עשה זאת בעצמך

השקעתם את מיטב כספכם בשיש איכותי ויפה אבל תקופה קצרה לאחר מכן הוא נשבר בשל חבלה ועכשיו הוא חייב תיקון או החלפה? זו יכולה להיות סיטואציה מאוד לא נעימה, במיוחד אם כבר לא נותר תקציב להחליף את השיש כולו מחדש, אז מה ניתן בכל זאת לעשות כדי להחזיר את המצב לקדמותו או לפחות לתקן את השיש במידה שהשבר לא יראה? ובכן, בהחלט קיימת שיטה, אך היא לא תתאים לכל מצב של שבירת השיש. אז מה ניתן לעשות כדי לתקן את השיש ומתי הוא הזמן להזמין דווקא בעל מקצוע או להחליף את השיש לגמרי? כדאי להמשיך לקרוא. 

אילו תיקונים בשיש ניתן לבצע לבד ובאילו אמצעים?

השיש יכול להישבר מסיבות רבות, אך בדרך כלל הוא נסדק ונשבר כאשר מניחים עליו סירים רותחים, או כאשר דורכים עליו במקומות בהם אין לדרוך עליו. אמנם מדובר על חומר גלם חזק במיוחד, אך הוא לא מיועד לכך שאנשים ידרכו עליו. 

ראשית יש לומר – בסדקים ושברים בשיש מטפלים מהר, ואם לא עושים זאת יש לקחת בחשבון ששברים וסדקים אלה יחמירו ככל שהזמן יעבור כי השיש כבר נמצא במקום רגיש וממשיכים לעשות בו שימוש. גם אם יש סדק קטן בשיש יש לפעול כדי לתקנו במהירות. אחד החומרים המומלצים לסדקים הוא דבק אפוקסי שנחשב לחומר גלם עוצמתי במיוחד שיכול לסייע בתיקון השיש במהירות. ניתן לקבל אותו בצבעים שונים ובכך להתאימו לכל סוג של שיש. 

אם השיש שבור, יש לשמור על החתיכה שנפלה ממנו כדי להדביקה מחדש וללטשה כדי להשיג את המראה הקודם של השיש במידת האפשר. כיום קיימים בשוק מספר חומרים להדבקת שיש ובהם דבק אפוקסי ודבק השיש שנחשבים עמידים במיוחד, וגרניט אפוקסי בו נעשה שימוש במעט אבקת אבן כדי להשיג את המראה הטבעי בעת סגירת הסדק. 

באילו מקרים תיקון שיש לבד כבר אינו מספיק ויש מקום להזמין איש מקצוע?

לפעמים השיש נסדק קלות בגלל מכה או בגלל שהניחו עליו סיר רותח, ובמקרים כאלו ניתן בהחלט לפעול עצמאית, לרכוש דבק אפוקסי או דבק שיש ולבצע את התיקון לבד. עם זאת, כאשר מדובר על שבר של השיש, בדרך כלל התיקון יהיה מורכב בהרבה, וכדי לבצע זאת על הצד הטוב ביותר יש לפנות לבעלי מקצוע המתמחים בתחום. 

יש לומר זאת כעת גם כן – לא כל משטח שיש ניתן לתיקון. התיקון תלוי מאוד בחומרת הפגיעה בשיש אך גם בסוג השיש. יש משטחים שיותר קל לתקן ויש שפחות, לכן כל מקרה נבחן לגופו. הסיבות לכך שחלק ממשטחי השיש אינם ברי תיקון מגוונות, למשל, כשמדובר על משטח שיש מלאכותי, כמו אבן קיסר או גרניט פורצלן – לא ניתן לבצע להם ליטוש אלא רק תיקון. יש לקחת נושא זה בחשבון כי פעולת הליטוש מהווה חלק בלתי נפרד מהתיקון, שכן היא זו שיוצרת את המראה השלם בסופו של התהליך. כמו כן, במקרים מסוימים יש מוצרי שיש שלא ניתנים להדבקה, במיוחד בשיש מלאכותי, אך אם מדובר על אבן טבעית ניתן בהחלט למלא את הסדקים, להדביק בו חלקים וגם לבצע את הליטוש שמספק את המראה הסופי המדויק.